Leghívebben ezekkel a szavakkal lehet jellemezni a „Nagyszombati” Metropolitanbeli Massenet: Manon előadást. Az opera ősbemutatója 1884. január 19-én volt a párizsi Opéra Comique-ban. A szövegkönyvet Henri Meilhac és Philippe Gille írták Abbé Prévost L’histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut című műve alapján.
A Pucciniénál lényegesen kevesebbet játszott Massenet művet, 2012. április 7.-én 18 órai kezdettel nézhették meg a magyar operakedvelők a MÜPÁ-ban, valamint az Uránia moziban. Anna Netrebko az évadban másodszor lép fel új rendezésű darabban, ezúttal Manon zabolátlan, tragikus címszereplőjét alakítja, a Metben először. Netrebko hatalmasat alakított, mint hangilag, mint színészileg. Nagy volumenű íveket énekel, gyönyörű pianókkal. Minden regiszterben kiegyenlített hangja az utóbbi években drámaibbá vált, mely nem ment a magasságok kárára. Manont tökéletesen megformálja, sosem bizonytalan, a hangja a felső regiszterben is csillogó. Egyre gyakrabban láthatunk vele a korábbi koloratúr szerepek mellett, helyett drámaibbakat.
Hatalmas szerepformálása és szenvedélyességét tükröző hangja talán leginkább a Des Grieux-vel való két jelenetben (a párizsi lakás, s templomi jelenet: N'est-ce plus ma main... ) átütő. Kiválóan énekli, s formálja meg áriáit is, mit pl. az „Adieu, notre table…-t”
A Metropolitanben debütálók: Piotr Beczala mint Manon szerelme, des Grieux lovag; Paulo Szot mint unokatestvére, szintén Lescaut; valamint David Pittsinger mint des Grieux gróf. Szívet melengetően szép, csillogó a két főszereplő, Manon és de Grieux hangja együtt. Beczala fiatal, jó képű, szép hangú tenorista, aki gyönyörű hangszínnel, mívelt magasságokkal rendelkezik, birtokolja az énektechnika csínját-bínját. Leginkább a pianóiban mutatkozik meg, melyeknél kiválóan alkalmazza a quasi falsetto technikát, amolyan voix mixeket énekel, lélegzet elállítóan. Szot des Grieux lovagja és Pittsinger de Grieux grófja kiváló alakítások, szép hanggal, impozáns külsővel.
Feltétlen megemlítendő a kórus! Szépen énekelnek, a rendezésnek megfelelően jól játszanak. Látszik, hogy komolyan veszik önmagukat, a művészetüket.
A Met legfőbb vendégkarmestere, Fabio Luisi vezényli a darab első Met-beli előadását. Laurent Pelly stílusos rendezése, Netrebkóval a címszerepben 2010-ben volt újdonság a Royal Opera House-ban, a Covent Gardenben, és elismerő kritikákat kapott. Pelly szerint saját operarendezése „olyan kaland, amely elszórakoztatja, meghatja és félelemmel tölti el” a közönséget. A produkció háttércsapata a 2008-as, szintén Pelly rendezte Az ezred lányáéval azonos: Chantal Thomas (díszlet), Pelly (jelmezek), Joël Adam (világosítás). A francia koreográfus, Lionel Hoche ezzel a munkával debütál a Metben.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.