HTML

Másként gondolkodó - outsider

Politikáról, társadalomról, kultúráról, oktatásról, magánéletről egyfelől kívülállóként, (outsider) másfelől meg- és átélőként. Van véleményem, akkor is ha ez egyedi, a magamé. Politikailag elkötelezetten a szociális érzékenységűnek vallom magam.

Friss topikok

Címkék

2012.04.09. 23:53 outsiderlali

Citátumok Ancsel Évától

Ancsel Éva egyik kedves, ha nem a legkedvesebb filozófusom. Íme citátumok Tőle: Az egyedüllét még nem magány. Inkább a lélek diétája a társasélet nehéz lakomái közt. * A gonoszság nem más, mint a karakterré dermedt gyűlölet. * Akinek nincs humorérzéke, az kicsinyke vétkeket se tud megbocsátani. A humorérzék tehát etikai jelentőségű. * Ha a mondat közepén csönd keletkezik, egy kicsinyke, félre nem érthető csönd, az olyan, mintha megnyílna halkan egy ajtó, s az ember betekintést nyer oda, ahol fontos dolgok éppen most születnek. * Akit szeretünk, azt ismerjük, de nem tudjuk és nem is akarjuk tudni a titkait. A szeretet nem ismer nyomozást. * Légy igazságos: van, akinek tud égni az arca attól, hogy ütött. * Az nem baj, ha dühöng az ember - az se, ha villámokat szór haragjában -, de az rettenetes, ha kihűl. * Nézz hosszan egy gyerekarcra, és látni fogod: ha van sors, hát nagyon korán elkezdődik. * Kiválasztottam a három, számomra legjelentősebb igét: "szeretni, szenvedni, tudni". Vajon léteznek-e egymás nélkül? * Aki szeret egy embert, az megeszi a főztjét akkor is, ha odakozmált. S ez teljesen racionális, hiszen úgy gondolja, hogy a másik ember lelke fontosabb az ő gyomránál. Különben is, a lélek a legfontosabb testrész. * Ha a nők szerelmesek lesznek szerda délután 14 óra 11 perckor, ebben az esetben 14 óra 12 perckor fog bennük fölmerülni az aggodalom, hogy megmarad-e nekik, akit megszerettek. * A testi sértésekről készíthető látlelet. Így az is megállapítható, hogy hány napon belül gyógyulnak. De ki mondja meg egy szóról, egy hangsúlyról, egy vállvonogatásról vagy egy röhögésről, hogy meddig lehet utána életben maradni, s miféle belső vérzésekbe hal bele ilyenkor az ember? * Ha az igazság nem is szokott győzni - vagy nagyon ritkán -, azért minden igazságtalanságon fel kell háborodni, mert ha mindenki vállat von, nem áll meg a lábán a világ. * Hogy mi az igazság, az nagyon fontos. De hogy kinek van igaza, az csaknem érdektelen. Mégis e körül folyik a vér. * Az emberi kapcsolatokban csak az egészen kis dolgok fontosak. * Szeretni kevesen tudnak, ez köztudott. De még kevesebben tudják elviselni a következményeit.

Szólj hozzá!

Címkék: éva ancsel


2012.04.09. 16:40 outsiderlali

Csodás hangok, remek rendezés, káprázatos előadás…

     Leghívebben ezekkel a szavakkal lehet jellemezni a „Nagyszombati” Metropolitanbeli Massenet: Manon előadást. Az opera ősbemutatója 1884. január 19-én volt a párizsi Opéra Comique-ban. A szövegkönyvet Henri Meilhac és Philippe Gille írták Abbé Prévost L’histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut című műve alapján.

manon1.jpgA Pucciniénál lényegesen kevesebbet játszott Massenet művet, 2012. április 7.-én 18 órai kezdettel nézhették meg a magyar operakedvelők a MÜPÁ-ban, valamint az Uránia moziban. Anna Netrebko az évadban másodszor lép fel új rendezésű darabban, ezúttal Manon zabolátlan, tragikus címszereplőjét alakítja, a Metben először. Netrebko hatalmasat alakított, mint hangilag, mint színészileg. Nagy volumenű íveket énekel, gyönyörű pianókkal. Minden regiszterben kiegyenlített hangja az utóbbi években drámaibbá vált, mely nem ment a magasságok kárára. Manont tökéletesen megformálja, sosem bizonytalan, a hangja a felső regiszterben is csillogó. Egyre gyakrabban láthatunk vele a korábbi koloratúr szerepek mellett, helyett drámaibbakat.

manon2.jpg

Hatalmas szerepformálása és szenvedélyességét tükröző hangja talán leginkább a Des Grieux-vel való két jelenetben (a párizsi lakás, s templomi jelenet: N'est-ce plus ma main... ) átütő. Kiválóan énekli, s formálja meg áriáit is, mit pl. az „Adieu, notre table…-t”

A Metropolitanben debütálók: Piotr Beczala mint Manon szerelme, des Grieux lovag; Paulo Szot mint unokatestvére, szintén Lescaut; valamint David Pittsinger mint des Grieux gróf. Szívet melengetően szép, csillogó a két főszereplő, Manon és de Grieux hangja együtt. Beczala fiatal, jó képű, szép hangú tenorista, aki gyönyörű hangszínnel, mívelt magasságokkal rendelkezik, birtokolja az énektechnika csínját-bínját. Leginkább a pianóiban mutatkozik meg, melyeknél kiválóan alkalmazza a quasi falsetto technikát, amolyan voix mixeket énekel, lélegzet elállítóan. Szot des Grieux lovagja és Pittsinger de Grieux grófja kiváló alakítások, szép hanggal, impozáns külsővel.

Feltétlen megemlítendő a kórus! Szépen énekelnek, a rendezésnek megfelelően jól játszanak. Látszik, hogy komolyan veszik önmagukat, a művészetüket.

A Met legfőbb vendégkarmestere, Fabio Luisi vezényli a darab első Met-beli előadását. Laurent Pelly stílusos rendezése, Netrebkóval a címszerepben 2010-ben volt újdonság a Royal Opera House-ban, a Covent Gardenben, és elismerő kritikákat kapott. Pelly szerint saját operarendezése „olyan kaland, amely elszórakoztatja, meghatja és félelemmel tölti el” a közönséget. A produkció háttércsapata a 2008-as, szintén Pelly rendezte Az ezred lányáéval azonos: Chantal Thomas (díszlet), Pelly (jelmezek), Joël Adam (világosítás). A francia koreográfus, Lionel Hoche ezzel a munkával debütál a Metben.

roh-manon.jpg

A vájt-fülűeknek az első hallásra feltűnnek az „áthallások” a Traviataból, Carmenből, s a Hoffmann meséiből. Manont hallgatva észre kell venni az átemelt frázisokat, íveket, taktusokat. Nem lehetetlen állítás, hisz Giuseppe Verdi, Traviata című opera ősbemutatójára a velencei Teatro la Fenice operaházban került sor, 1853. március 6-án- A Hoffmann meséi Jacques Offenbach operájának ősbemutatója 1881. február 10-én volt Párizsban. A Carmen Georges Bizet operájának bemutatójára 1875. március 3-án került sor, szintén Párizsban.

Szólj hozzá!

Címkék: new york david fabio manon metropolitan netrebko massenet piotr beczala pittsinger luisi


süti beállítások módosítása